Pages

Sunday 11 November 2012

En Iman Holiday?



Assalamualaikum w.b.t semoga semua pembaca dan para blogger sihat sejahtera. Perkongsian kali ini mengenai kisah " En Iman Holiday? " , mm.. ke mana pula En Iman ni ber'holiday' ya?. Kisah yang menarik untuk dikongsikan bersama sahabat2 sekalian. Hasil Nukilan Cik Cty Radhiah  walaupun ceritanya pendek, namun ia tetap memberi manfaat kepada kita. Selamat membaca dan semoga terhibur :)


google image

Encik Diri : Assalamualaikum Iman.

Encik Iman : Waalaikumussalam tuan.

Encik Diri : Lama awak menghilang, awak kemana?

Encik Iman : Eh, bukan saya diberikan cuti ke tuan?

Encik Diri : Owh, baru saya teringat. tapi saya terasa sangat ketiadaan awak. rasa hidup saya kosong je.

Encik Iman : Hmm, eh mana pekerja yang baru tuan upah tu? siapa nama ye, En. Nafsu kan?

En. Diri : Hmm dia bagus, dengan adanya dia, hidup saya gembira. Dia bawa saya berhibur, nikmati dunia. tapi saya "still" ingatkan awak waktu saya "free". boleh awak kerja harini jugak?

Encik Iman : Ish tak boleh tuan, sebab saya dan En. Nafsu tu tak boleh bekerjasama di bawah satu bumbung. saya takut nanti syarikat tuan huru hara, lama-lama tuan yang pening. Maaf tuan.

Encik Diri : Tapi........... saya tak boleh hidup tanpa En. Nafsu.

Encik Iman : Tuan perlu pilih salah satu antara kami, tak boleh berdua.

Encik Diri : Susah tu, tapi saya rasa saya lebih perlukan awak. Baiklah, saya akan singkirkan En. Nafsu. Awak tolonglah bimbing saya, hidupkan balik solat jemaah kat surau ni, puasa sunat, boleh kan Iman?

Encik Iman : Alhamdulillah, InsyaAllah tuan. saya yakin selepas ni tuan akan lebih bersungguh-sungguh dan tak mustahil tuan akan dilantik CEO (muttaqin) oleh Bos kita (Allah s.w.t) di masa hadapan.
"Sesungguhnya orang-orang yang membeli (memilih) kufur dengan meninggalkan iman, tidak sekali-kali mereka akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan mereka pula beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya." [2:177]
Katakanlah: " Hai Ahli Kitab, janganlah kamu berlebih-lebihan (melampaui batas) dengan cara tidak benar dalam agamamu. Dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang telah sesat dahulunya (sebelum kedatangan Muhammad) dan mereka telah menyesatkan kebanyakan (manusia), dan mereka tersesat dari jalan yang lurus." [Al Maa’idah : 77] 


Some Advises For You and Me :

" Jangan biarkan Hawa Nafsu menyelubungi diri, 
kuatkan diri menentangnya demi peroleh rohani yang berkualiti.. "

" Iman di hati, tidak dapat diwarisi
Iman yang berkualiti perlu dicari dan dididik dalam diri.. "

P/s : Mari kita mendidik diri agar menjadi Hamba yang beriman dan bertaqwa kdpNya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...